Personal

VLIEGANGST | WANNEER ANGST WEER DE OVERHAND NEEMT

Al een aantal jaar heb ik mijn angst goed onder controle. Ik ben niet meer bang om met het openbaar vervoer te reizen, ik vlieg weer en drukke ruimtes kan ik veel beter handelen. Al met al blijf ik niet meer thuis zitten omdat ik dingen eng vind. Maar wat als de angst toch ineens weer de overhand neemt? 

WANNEER ANGST WEER DE OVERHAND NEEMT

Ik schrijf deze blog omdat ik nog wekelijks mails en berichten op social media krijg van mensen met angsten en paniekaanvallen. Zij halen kracht en inspiratie uit voorgaande artikelen waar ik schreef over het overwinnen van paniekaanvallen. Deze aanvallen kunnen je leven beheersen en helaas is hier nog steeds weinig begrip voor.

Zelf overwon ik mijn angsten en paniekaanvallen doormiddel van de therapie van Geert Verschaeve. Lees daar hier meer over als je daar in geïnteresseerd bent. En gelukkig leid ik een redelijk zorgeloos leven nu. Maar wat doe je als de angst opeens de overhand neemt? Mij overkwam het afgelopen vakantie naar Spanje.

VLIEGANGST

Jarenlang heb ik niet gevlogen, uit angst voor het vliegen zelf en uit angst om opgesloten te zitten in een ruimte met heel veel andere mensen. Ruim anderhalf jaar geleden vloog ik weer voor het eerst. Een reisje naar Londen. Dit ging enorm goed en dit gaf mij veel zelfvertrouwen. Ik was mega trots, evenals mijn naaste omgeving. Dit gaf een boost om snel een volgende reis te boeken. Een paar maanden later vlogen we dan ook naar Finland. Een wat langere vlucht, maar ook dit ging enorm goed. Zonder paniek of angst zat ik in het vliegtuig en ik kon zelfs genieten van de vlucht.

Helaas ging het afgelopen keer minder goed. Op één of andere manier was ik enorm zenuwachtig voor de reis. Zenuwachtiger dan de twee voorgaande keren. Ik sliep daardoor slecht en ik had veel te weinig geslapen op de dag van de vlucht. We vlogen vroeg in de ochtend, iets wat eigenlijk niet mijn voorkeur heeft. Omdat ik dan altijd minder goed slaap. En voldoende slaap heb je nodig om je angst onder controle te houden. De heenreis ging ten opzichten van de terugreis nog aardig goed. Op de terugreis had ik namelijk nog beroerder geslapen. Al drie nachten had ik bijna geen oog dichtgedaan. Maar ik bleef mezelf moed in praten: ‘je kan dit, de vorige keren is het je ook gelukt!’.

En daar zat ik dan, met 31 graden buiten, in een vliegtuig die al geboard was. Iedereen zat al op z’n plek, met z’n seatbelt om. Het zou nog ruim 30 minuten duren voordat we mochten taxiën. We hadden dus vertraging. Het werd steeds warmer in het vliegtuig en mensen werden geïrriteerd. Iedereen zat te zuchten en te steunen. De deuren waren al dicht en ik raakte in paniek. Voor het eerst in jaren had ik weer een echte ouderwetse paniekaanval. En meteen ging ik terug in de aanval. Want ik ben inmiddels goed getraind om mezelf onder controle te houden door allerlei afleidingsmethodes. Ik ging tellen in mijn hoofd, dit helpt altijd enorm goed. Ik focus me dan op de getallen zodat andere gedachtes geen ruimte meer krijgen. Dit hielp alleen deze keer niet. Een sudoku maken dan maar. Daar moet je tenslotte goed bij nadenken en je concentreren. Ook dit hielp niet. Ik zocht afleiding in muziek, een Netflix serie die ik had gedownload, in het boek dat ik bij me had. Niks hielp. Mijn lichaam was zonder dat ik er echt aan dacht in paniek. Ik sloot mijn ogen. Ik wilde eruit, maar ook meteen realiseerde ik me dat dit geen optie was. Hoe kwam ik dan thuis? Ik bleef proberen mezelf onder controle te krijgen, want ik weet dat ik dat kan. Ik doe al jaren niets anders, soms niet eens meer bewust, maar gewoon omdat ik zo geconditioneerd ben om niet meer in paniek te raken.

30 minuten kropen voorbij. Ineens reden we, we mochten taxiën. De airco ging aan in het vliegtuig en ik werd meteen iets rustiger. Vrij snel daarna kon ik mezelf herpakken en hebben we verder een goede vlucht gehad.

MIJN TIPS:

Uiteindelijk was de slechte nachtrust het geen wat mij de das omdeed. Ik heb hierdoor een aantal dingen geleerd van de afgelopen vlucht en wellicht kan dit jou ook helpen als je angstig bent om te vliegen;

  • Slaap voldoende. Een goede nachtrust zorgt voor een betere controle over je angst.
  • Plan je vlucht wat later op de dag, zodat mocht je niet goed geslapen hebben s’nachts je toch nog je rust kunt pakken.
  • Geef iets meer geld uit aan betere stoelen. Iets meer ruimte of geen tot weinig mensen voor je zien kan helpen je meer op je gemak te voelen in een vliegtuig.
  • Zorg voor voldoende afleiding. Een serie of film kijken kan goed helpen. Een boek lezen of een puzzel maken ook.
  • Vlieg met iemand die je vertrouwt, iemand die weet dat je angstig bent en je kan geruststellen in het geval dat het mis gaat.

 

Ik hoop dat mijn verhaal je het gevoel heeft gegeven dat je niet de enige bent. En je misschien wat hebt aan mijn tips. Uiteraard ben ik ook enorm benieuwd hoe jij omgaat met je (vlieg)angst.

Veel liefs ♥, Thessa

Wil je altijd op de hoogte blijven van de nieuwste posts van Love and Lifestyle Blog en wat er zoal in mijn leven gebeurt? Volg me dan via BloglovinFacebookTwitter en/of Instagram.

Previous Post Next Post

3 Comments

  • Reply Henk Karel 30 oktober 2017 at 11:59

    Vliegangst (trouwens alle angsten) zijn heel goed weg te nemen. Kijk eens op onze site.

    • Reply Thessa (Hoofdredacteur) 30 oktober 2017 at 14:01

      Beste Henk Karel, bedankt voor je reactie. Het klopt inderdaad dat veel angsten weg te nemen zijn. Ik heb niet voor niks mijn paniek en angstaanvallen overwonnen. Maar helaas steekt een oude gewoonte soms weer even de kop op doordat het gewoon nog in je systeem zit. Vandaar mijn artikel met wat tips en een persoonlijk verhaal om mensen het gevoel te geven dat ze niet de enige zijn. En dat een terugval soms voor kan komen.

  • Reply Henk Karel 30 oktober 2017 at 17:20

    Dat is niet wat ik bedoel. Angsten zijn zodanig weg te nemen, dat ze domweg niet meer in je systeem zitten.

  • Leave a Reply