Ons gezin bestaat uit 4 pubers. Pubers die best een druk schema hebben. De twee oudste werken meerdere dagen per week bij de supermarkt. De een als vakkenvuller, de andere achter de kassa. Onze vakkenvuller werkt op dit moment vaak van 17:00 tot 19:00, precies rond etenstijd.
Onze 2 dames trainen 2 keer in de week. Zij trainen van 19:00 tot 20:00. Zoals je ziet geeft dat ons als ouders elke week een uitdaging voor het avondeten. Gelukkige hebben we de makkelijke maaltijd.

In deze blog laat ik je onze makkelijke maaltijden zien. Veelal op basis van pasta, soms met een pakje maar het liefst vers.

De makkelijke maaltijd van pasta

1. Sportmacaroni

Dit is echt een van de favoriete van de kinderen. Lekker makkelijk op te warmen en voedt goed.
Wat heb je nodig:
– 1 Honig Basis voor spaghettisaus bolognese
– 1 Honig Basis voor macaroni en spaghetti
– 500 gram rundergehakt
– 700 gram macaroni
– 1 eetlepel curry
– 1 eetlepel italiaanse kruiden
(de onderste3 ingrediënten halen wij bij Pieter Pot. Deels vanwege milieu overwegingen, je bespaart plastic, deels omdat het erg lekker is. Vooral de curry en de italiaanse kruiden.)

Kook de macaroni. Rul ondertussen het gehakt en kruid deze met de italiaanse kruiden. Je kan eventueel verse knoflook toevoegen voor nog meer smaak.

Als je gehakt klaar is voeg je de 2 sauzen volgens de gebruiksaanwijzing toe. Laat dit even lekker pruttelen en meng dit samen met de macaroni. Klaar is je makkelijke maaltijd.

2. Pasta Pesto

Deze pasta is nog makkelijker dan de vorige.

Wat heb je nodig:
– 500 gram pasta, wij gebruiken fusilli of spaghetti
– 500 gram chipolataworstjes
– 1,5 potje pesto
– geraspte kaas

Kook de pasta en bak de worstjes. Als de worstjes gaar zijn snijd je deze in kleine stukjes van ongeveer 1 cm. Meng de gekookte pasta samen met de worstjes en de pesto. En meer hoef je niet te doen.

Wij gebruiken vegan pesto omdat er meerdere van onze gezinsleden een lactose intolerantie hebben.

Nog een tip voor het laatste beetje pesto, maak er de volgende dag een tosti mee. Onze dochter is dol op een tosti met kaas, ham en pesto

De makkelijke maaltijd met aardappels

1. Stamppot

In de winter maken we vaak een stamppot voor de makkelijke maaltijd. Boerenkool en hutspot zijn hier favoriet.

Wij eten overigens onze boerenkool wel op een beetje aparte manier. We maken hem net als iedereen met aardappels, boerenkool en spekjes maar i.p.v. jus eten we deze met mayonaise. Apart combi maar wel super lekker.

2. Aardappelpuree met preirolletjes

Deze is niet bij alle kinderen favoriet. Dat de kinderen door hun werk of sport niet altijd mee kunnen eten is in dit geval een voordeel. Op die dagen kunnen we iets eten wat de afwezige persoon niet lekker vindt.

Wat heb je nodig:
– 1 kilo aardappelen
– Scheutje melk
– Klontje boter
– 2 ons schouderham
– 4 plakken kaas
– 4 tot 6 preien

Schil de aardappels en kook deze tot ze gaar zijn. Snij de prei in stukken van ongeveer 10 cm. Maak deze schoon en kook deze voor 5 tot 10 minuten, afhankelijk van de dikte. Giet de prei af en laat deze even uitlekken/drogen in de vergiet.

Vet ondertussen een overschaal in. Half de plakjes ham. Rol de prei in de halve plakjes ham en leg deze aan een kant van de ovenschaal. Wij hebben een hele grote van Ikea waardoor alles in 1 schaal past. Dek deze af met een paar plakjes kaas.
Maak met de gekookte aardappels een lekker zacht puree. Leg deze aan de andere kant van de schotel. Je kan de schotel nog afwerken met wat paneelmeel en verdeel hierover een paar klontjes boter.
Zet de schotel even in de oven tot de bovenkant lekker bruin is.

De makkelijke maaltijd met rijst

1. Kip Hawai

Van alle maaltijden is dit de makkelijkste maaltijd. Je hebt er maar drie ingrediënten voor nodig:
– 2 potten Kip Hawai
– 750 gram rijst
– 700 gram kip (wij nemen altijd kippendijfilet omdat daar iets meer smaak aan zit. Wil je voor minder calorieën gaan neem dan gewone kip of kalkoen)

Kook de rijst. Snijd ondertussen de kip en stukjes en bak deze bruin. Als de kip bruin is kan de saus erbij. Je kan deze nog verder aankleden met verse paprika, prei, ananas of ui.
Giet de rijst af en klaar is je maaltijd.

Om de makkelijke maaltijd nog lekkerder te maken kan je cashewnoten over je rijst met saus strooien.

Foto door Georgie Devlin via Pexels

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.