Nog even en de zomertijd gaat weer in. Al jaren lang hebben veel mensen last van het verzetten van de klok. Ben jij daar een van?

Op 27 maart gaat de zomertijd in. De klok gaat dan een uurtje vooruit. Maar waarom doen we dat? In 1977 heeft Nederland besloten zich aan te sluiten bij de landen om ons heen. Het verzetten van de tijd is een afspraak van de Europese Unie. Met deze maatregel willen ze energie besparen.

Het besparen van energie is echter tot nu toe nooit bewezen. Wat wel uit onderzoek is gebleken dat het invoeren van de winter – en zomertijd invloed heeft op onze gezondheid. In Amerika zag men dat op de maandag na het invoeren van de zomertijd er een kwart meer hartaanvallen werden gemeld. In Nederland heeft men tot nog niet onderzocht.

Moe door het verzetten van de tijd

Zelf moet ik ook altijd erg wennen aan het verzetten van de tijd. Van de zomer naar wintertijd kost mij echt ruim een week. Ik heb dan last van vermoeidheid. En waar ik vooral heel erg aan moet wennen is later of vroeger eten. Daardoor kan ik echt een beetje van slag raken.

Onze 4 pubers moeten ook altijd wennen en daar kan het die week soms wat ongezelliger in huis zijn. Zeker voor de 2 pubers die toch al problemen hebben met slapen.

Wat te doen tegen de zomertijd?

Veel mensen zullen zeggen: afschaffen!!! Waarom verzetten we nog de klok als nooit bewezen is dat het helpt. Het doel van energie besparen is nooit onderzocht en toch verzetten we al jaren de tijd. En als er zoveel mensen tegen zijn waarom is er dan nooit verder gekeken.

Omdat het een Europees besluit is zal men vanuit daar actie moeten ondernemen. Met andere woorden, we zullen er mee moeten leren omgaan. Maar hoe doe je dat?

  1. Probeer al een week voordat de tijd verzet wordt langzaamaan over te schakelen naar de nieuwe tijd. Bijvoorbeeld door elke dag 10 tot 15 minuten op te schuiven. Dit werkt alleen als je een vast ritme hebt.
  2. Pas je aan aan het licht. Zorg dat je voor het slapen gaan zo min mogelijk licht hebt. Licht geeft je lichaam het signaal dat je nog wakker bent. Dim een half uur voordat je gaat slapen het licht en vermijdt schermen zoals je telefoon of de tv.
    ’s Morgens pak je meteen de 1e lichtstralen. Je geeft je lichaam hiermee het signaal dat het tijd is om wakker te worden.
    Het kan helpen om gebruik te maken van een lichttherapielamp.
  3. Geef je gewoon over aan de nieuwe tijd. Het kost je meestal maar een weekje. Go with the flow. Na een week ben je vaak alweer gewent aan de nieuwe tijd.

Persoonlijk vind ik de zomertijd wel fijner. Het is dan weer lekker lang licht waardoor de dagen langer duren.

Foto door Anastasiya Vragova via Pexels

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.