Hoofdpijn is een veelvoorkomend probleem. Het kan een eenmalige aandoening zijn, maar het kan ook voorkomen in aanvallen, of het kan zelfs chronisch zijn. Niet iedereen heeft dezelfde klachten, maar hoofdpijn wordt gekenmerkt door pijn in het hoofd, of achter het oog. Soms is er ook sprake van nekpijn, een stijve nek of een doffe pijn achter de ogen.

De oorzaken van hoofdpijn

Hoofdpijn wordt meestal veroorzaakt door spierspanning, stress, verkoudheid of griep, hormonale veranderingen of vermoeidheid. Soms is hoofdpijn een symptoom van een andere aandoening, zoals migraine, sinusitis of clusterhoofdpijn.

Hoofdpijn behandelen

Er zijn verschillende manieren om hoofdpijn te behandelen. Sommige mensen gebruiken medicijnen, zoals paracetamol of ibuprofen, om de pijn te verlichten. Het is ook mogelijk om hoofdpijn te verminderen door voldoende rust te nemen, op je eten te letten, door te ontspannen, of door middel van een massage of acupunctuur.

  1. Neem een pijnstiller

Als je hoofdpijn hebt, kan je een pijnstiller innemen. Neem bijvoorbeeld een ​​Dafalgan, Ibuprofen of een Aspirine. Een pijnstiller kan helpen bij het verminderen van ontstekingen en pijn. Zorg ervoor dat je niet allergisch bent voor deze medicatie. Als je niet zeker bent van hetgeen je wilt innemen, kan je best een arts raadplegen voordat je deze gebruikt.

  1. Gebruik een ice pack

Leg een ice pack op je hoofd of in je nek gedurende 15 tot 20 minuten. Dit kan de bloedcirculatie helpen verminderen en ook de pijn helpen verlichten. Als je geen ice pack in huis hebt, kan je dit kopen bij een apotheek of in een medische winkel. Wanneer deze gesloten zijn, kan je gewoon iets gekoeld gebruiken om de hoofdpijn te verlichten. Een koud kompres, of een koud en vochtig washandje kan bijvoorbeeld helpen, maar ook ijs of een koud blikje zijn mogelijke opties. Let wel op met zeer koude materialen. Je doet er goed aan om deze in iets te wikkelen, zoals een handdoek.

  1. Voldoende rust en ontspanning

Probeer ontspanningstechnieken, zoals ademhalingsoefeningen of yoga en zorg voor voldoende rust. Probeer een rustige omgeving te vinden en je ogen te sluiten. Soms kan het helpen om je ogen van het licht af te houden om de pijn te verminderen.

  1. Ga langs bij je huisarts 

Maak een afspraak met je huisarts of een hoofdpijn specialist als de hoofdpijn erger wordt of vaker terugkomt. Er zijn door de jaren heen heel veel technieken ontwikkelt om mensen met langdurige hoofdpijn te helpen.

  1. Massage

Een massage kan helpen bij het ontspannen van de spieren en het verminderen van hoofdpijn. Vraag iemand anders om je hoofd en nek te masseren, of probeer het zelf te doen.

Foto door Mikael Blomkvist via Pexels

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.